nadia gorenstein - הבלוג

קולאז׳ – כל הצירופים נכונים

15 דצמבר 2021

קולאז’ מדיום חשוב באמנות המודרנית, הינו כלי אינטואיטיבי, מהנה ועמוק.
דרך יצירתית, קלה וכייפית לצאת למסע פנימי ולבטא מחשבות ורגשות.

מה זה בעצם קולאז׳ או הֶדְבֵּק בעברית?

מקור השם במילה הצרפתית: coller שפרושה להדביק.

קולאז׳ זו צורת אמנות העושה שימוש בצירופים של ניירות, עיתונים ותמונות לצד חומרים לא שגרתיים ליצירת תמונה דו-ממדית. ביצירות קולאז׳ מתקיים רובד מרתק של שימוש בטקסטים ותמונות ׳רדי מייד׳ שנלקחים מדברי דפוס, במקום או לצד הביטוי המסורתי של רישום וציור. טכניקת העבודה היא קריעה, גזירה, הדבקה וציור כשכל החלקים מחוברים על מצע שטוח.

קצת היסטוריה

טכניקת ההדבקה-הצרפה על משטחים ראשיתה באמנות הסינית העתיקה (הנייר הומצא בסין במאה ה-2 לפנה״ס). במאה ה-10 לספירה החלו קליגרפים ביפן להדביק קטעי שירה כתובים על נייר. באירופה של ימי הביניים החלו לצפות באבני חן ובעלי זהב דימויים דתיים בקתדרלות. במאה ה-19 בתקופה הויקטוריאנית, עם תחילת השימוש בצילום ויצירת ספרי זכרונות, החלו לחבר על דף בודד תמונות, צילומים ומזכרות מודפסות שונות.

בתחילת המאה ה-20, הקולאז׳ הפך לאחד המהלכים המרכזיים של האמנות המודרנית והאוונגרדית. ראשיתו באמנים מהזרם הקוביסטי כמו פיקאסו ובראק, ובתנועת הדאדא עם יצירות של קורט שוויטרס והאנה הוך. שימוש בקולאז׳ נתפס כמרד בעולם האמנות המסורתי, והפך לכלי שמקדם רעיונות פוליטיים וחברתיים.

מימין לשמאל: פיקאסו 1913, שוויטרס 1919, הוך 1920

הקולאז׳ שלי ואני

אני אמנית ומעצבת, אשה של דימויים וכבר אמרו חכמים ממני שתמונה שווה אלף מילים.
עבורי קולאז׳ הוא אמצעי לביטוי אישי-אמנותי. חשיבה יצירתית אסוציאטיבית, רב שכבתית ודרך חיים.
אני נהנית לעשות חיבורים אקלקטיים של אנשים, רעיונות, סגנונות, חומרים וכדומה.
הקולאז׳ תמיד דיבר אליי ואני מדברת קולאז׳ית.

למה גם לכם כדאי?

לעבוד על קולאז׳ זה לצאת למסע, להכנס לארץ הפלאות הפרטית שלנו. המסע יכול להיות קצר או ארוך, מכוון מטרה או פשוט שיטוט מהנה.

לאור המורכבות והאתגרים שהחיים מזמנים, מתעורר בנו צורך למצא דרך נעימה ויצירתית לעשות סדר בראש. הגיוון והמשחק שיש בקולאז׳ מאפשרים לדייק מחשבות, תחושות, חלומות וחוויות. להזכיר לעצמנו מה עושה לנו טוב ולמה החיים תכלס יפים.

אני אוהבת אנשים וחברה, אבל את המסעות הפנימיים שלי אני בוחרת לעשות בשקט, בקצב שלי ובפורמט אינטימי.

לכל אדם יש יכולות יצירתיות, אז למה רבים חוששים לנסות? כי רובנו נרתעים מהביצוע, מהתוצאה, שלא יצא טוב, יפה, מוצלח, מדוייק...
הקולאז׳ מאפשר להתנתק מביקורת עצמית ומשיפוטיות ולהתבטא באופן חופשי, אסוציאטיבי ומהנה תוך פיתוח חשיבה יצירתית. אין צורך במיומנויות ושליטה בטכניקות אמנותיות מורכבות.

יש אינסוף אפשרויות לצרופים וכולם נכונים. פשוט יוצאים למסע יצירתי מעורר השראה המאפשר צלילת עומק אל מרחבי הדמיון, התת-מודע האישי והפנטזיה.

אז איך ניגשים למלאכה?

אפשר לבד בבית, קונים מחברת עם דפים עבים, אוספים מגזינים, ניירות, בדים וכל מה שמזדמן ואפשר להדביק על דף. צריך מספריים, דבקים ובעיקר קלילות משחקית בלב.

אפשרות נוספת היא להשתתף בסדנה שאני מעבירה ב׳חדר משלי׳ - מרחב מעורר השראה ברמת השרון.
סדנת ׳יומן מסע חזותי׳ שאני מעבירה נולדה מתוך רצון עז לחלוק את האהבה והמיומנות שלי עם אחרים. לאפשר פיתוח חשיבה יצירתית באופן מהנה ונינוח.

בסדנה נשאל שאלות מפתח ליצירת חזון. נייצר אלבום מסע שכולו סמלים, דימויים והצהרת כוונות.
בפוסט הבא ארחיב על חזון אישי, יומן ויזואלי וטכניקת הקולאז׳. נשתמע.

 

תגיות:, ,
נדיה גורנשטיין
אני אמנית רב תחומית‭,‬ מעצבת ‬ואספנית‭,‬ חובבת‭ ‬ושגרירה‭ ‬של‭ ‬אסתטיקה‭ ‬יפנית‭.‬ ב-2019 הקמתי את ׳חדר משלי׳ ברמה״ש - סלון תרבות, חלל אמנות וארוח אלטרנטיבי לארועים עסקיים ופרטיים לצד סדנאות ושיתופי פעולה מקצועיים. המרחב הוקם מתוך‭ ‬אהבה‭ ‬עמוקה‭ ‬ליצירה‭,‬ ‬אנשים, חיבורים ואספנות‭.‬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו נשמור על קשר

מתעניינים באמנות, צורכים תרבות ואוהבים את החיים הטובים? נשמח לשלוח ניוזלטר עם עדכונים וסיפורים.

בואו נהיה חברתיים